STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYT
Det er en af ironikerens store glæder at opdage og udstille andres svage sider og jo mere udmærkede de er desto større er glæden ved udstillelsen
Søren Kierkegaard
 
Ironi kommer af det oldgræske eironiea, der betyder ”at skjule sig” eller at ”forstille sig”.
 
I moderne tider handler ironi om enten at sige det modsatte af, hvad vi mener eller at sige i spøg, hvad vi i virkeligheden mener alvorligt. Så er vi altid på den sikre side, for fanger tilhørerne vores ironi kan vi blot holde os til at det var en spøg, og fanger de ikke ironien, kan vi godte sig over vores egen fortrinlighed—ironikerens formål er nemlig i den sidste ende altid nydelsen af sig selv og sin egen bedrevidenhed.
 
Især ledere bør passe på med at anvende ironi, fordi de i kraft af deres position risikerer at skabe usikkerhed hos deres medarbejdere om, hvad de mener og hvem de er.
 
Svage ledere anvender oftest ironien til at hæve sig over deres medarbejdere og til at udstille eventuelle fejl, idet de håber at vinde point hos andre medarbejdere eller ledere for deres skarpsindighed. Det er dog en kortsigtet gevinst, der i den sidste ende blot udstiller dem selv.
 
Ironi ligger dybt begravet i den danske folkesjæl og det er givet en befriende kommunikationsform i mange tilfælde, men når ironien bruges til at hævde sig på andres bekostning eller til at udstille deres fejl og mangler, så medfører den ikke noget godt.
 
Derfor lyder ugens opfordring:
 
1. Vær opmærksom på om du i din kommunikation i virkeligheden afsender subtile kritiske budskaber, der kritiserer dem du taler med
2. Undersøg, hvori dit behov for udstilling af de andre beror
3. Afdæk, hvorfor du har behov for at skjule din sande mening og din person bag ironiens skjold
 
Læg ironien til side og styrk dit lederskab.