STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYT
Ikke alt, der kan tælles tæller og ikke alt, der ikke kan tælles, tæller ikke
Peter Drucker
 
Business Intelligence, KPI, måltal osv. er alle  sammen midler der bruges til at konkretisere vores strategi og den efterfølgende kontrol med om den nu også realiseres.
.
Tankegangen er, at vi kan etablere et system, der samler alle eller de vigtigste informationer i ét samlet overblik således, at vi, i hvert fald i princippet, til enhver tid ved et tryk på en knap kan tage ”temperaturen” på virksomhedens samtlige formåen—jeg tror det bliver ved princippet.
 
Der er to store farer ved at stole alt for meget på at denne type målinger er løsningen, eller bare en del af den, på diverse udfordringer med implementering af strategi.
 
Den første fare består i at ”virkeligheden” kommer til at bestå af dét, der kan måles og tælles, mens alt andet forsvinder ud af fokus.
 
Men vi ved jo at rigtig meget af det, der får ting til at ske i en virksomhed netop ikke kan kvantificeres, men er noget, der mærkes i form af styrket fokus, engagement osv.
 
Den anden fare er, at vi kommer til at agere som om vi kører bil ved at kigge i bakspejlet og navigere efter den vejbane vi  har bag os.
 
Dette sker fordi tallene handler om fortid, og derfor ikke udtrykker, hvad der kommer til at ske, men hvad der er sket.
 
Tal forhekser og jeg har oplevet utallige eksempler på, at organisationer er gået galt i byen, fordi ”man” opstillede forkerte KPI og derfor navigerede i helt forkert retning.
 
Hvis vi lader tallene forhekse os risikerer vi at ende som forretningsmanden i eventyret Den Lille Prins, der sidder og tæller stjerner dagen lang, uden at ane, hvad han skal bruge dem til.
 
Så derfor: Fokuser på så få måltal som over hovedet muligt—find f.eks. ud af, hvad der er den økonomiske nøgledriver (den faktor som, hvis vi kunne maksimere den, ville have den største positive indflydelse på vores bundlinje) og brug den til at navigere efter i hverdagen.