STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYT
A firm’s value authentically arises from within the organization and reflects the organization’s character” (Joseph H. Bragdon)

I den sidste tid har vi kunnet opleve, fans i en række europæíske fodboldklubber i den absolutte elite, aktivt er gået til kamp mod klubbernes ejere og i flere tilfælde har krævet deres afgang.

Et meget godt billede på, hvor galt det kan gå, når noget, der oprindeligt var en forening, hvor folk dyrkede deres hobby i fritiden, udvikler sig til en industri, en forretning eller et investeringsobjekt.

Ejerne står nu tilbage med prædikatet ”grådige” og kan imødese et kæmpe projekt med at genvinde tilliden hos klubbernes fanskare.

Det viser, hvordan vi mennesker navigerer i forhold til andre ud fra tre dimensioner; om de udviser respekt for deres medmennesker, om de lever inden for rammen af hvad vi forstår ved et godt liv og endelig om de agerer med værdighed. Overtrædes bare én af disse, tager vi afstand fra vedkommende og vurderer dem som moralsk angribelige.
 
Sådan er det med mennesker og sådan er det med organisationer. Spørgsmålet er, hvad vi kan gøre for at mindske risikoen for at vores organisation pludselig kommer i den moralske skruestik?
 
Refleksioner og handling efterfølgende på overvejelser som de følgende, tror jeg på kan hjælpe os et stykke på vej:
 
  1. Hvad er bidraget til verden, lokalområdet, medarbejderne, kunden
  2. Hvad er mine sande motiver bag det at drive forretning - er det lysten til at skabe eller trangen til at tjene penge (Tilføjelse: der er ikke noget galt med at tjene penge, når blot vi tilfører en eller anden noget af reel værdi)?
  3. Hvilken arv skal vores organisation efterlade til vores efterkommere
  4. Hvilken værdi tilfører vi vores kunder, og hvad er denne værdi værd?
  5. Hvad vil jeg og min organisation aldrig gå med til?
 
Overvej disse spørgsmål og fundamentet for sund virksomhedsdrift er lagt!