STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYT
Du kan købe en mands arbejdskraft, men ikke hans hjerte
Stephen R. Covey

Tilbage i begyndelsen af 1980’erne var jeg en årrække ansat som mellemleder i en større dansk produktionsvirksomhed i fødevarebranchen.

Medarbejderne var, som det lå i tiden, skeptiske overfor ledelsens motiver, og sammenholdet var i øvrigt præget af klikedannelse—altså en os/dem kultur på kryds og tværs i organisationen.

En dag blev vi kaldt sammen i virksomhedens store auditorium, hvor direktionen og bestyrelsen meldte ud, at målet for det kommende år var at vækste 10 % på både top– og bundlinjen.

Det hører med til historien, at organisationen via en række stærke og verdenskendte brands, i forvejen var markedsleder og at vi derfor var meget skeptiske i forhold til om dette ambitiøse mål var bare nogenlunde realiserbart.

Topledelsen formåede imidlertid noget, som jeg kun har oplevet de færreste steder, nemlig at fastholde denne enkle målsætning og samtidig at skabe en stolthed og et engagement hos alle fra top til bund som forenede vores kræfter og nedbrød de tidligere siloer.
 
Alle steder hang der bannere med det enkle motto ”10 %” - og ledelsen gjorde virkelig alt, hvad der stod i dens magt for at gøre det muligt for medarbejderne at komme med deres bidrag og input.
 
Det betød, at alle havde en følelse af at ”lige præcis jeg er vigtig for denne proces” - det skabte en stolthed og et engagement, som givet førte til at alle fra topledelse over salg og marketing til den menige i produktionen øgede deres momentum.
 
Resultatet?
 
Vi nåede de 10 % og deltog bagefter i den største fest, jeg til dato har deltaget i.
 
Opfordringen: Overvej, hvordan du skaber den stolthed og det engagement hos dine medarbejdere, som får dem til at give de ekstra 10 %!