Lederskabets paradokser
”Hvis mennesket skulle bygge “lykkens hus”, så ville det største rum blive venteværelset”–Jules Renard
Den amerikanske ledelsesfilosof og forfatter Kent M. Keiths (f. 1949) har bl.a. skrevet om Tjenende lederskab.
Inspireret af hans beskrivelse af 10 paradokser, har jeg i det følgende forsøgt at oversætte selv samme til ledelsessprog i håbet om, at indsigten i disse paradokser kan styrke din organisations kultur og handlekraft.
- Kunder, leverandører, medarbejdere og kolleger er ofte ulogiske, urimelige og selvoptagne – hold af dem alligevel
- Hvis du er hjælpsom og anerkendende i din ledelsesstil så kan folk beskylde dig for at være selvisk og have skjulte motiver – vær hjælpsom og anerkendende alligevel
- Hvis du har succes med din virksomhed og i dit lederskab i øvrigt, vil du få nogle falske venner og sande fjender – fortsæt succes'en alligevel
- De værdier du skaber i dag vil være glemt i morgen – skab værdi alligeve
- Ærlighed og oprigtighed gør dig sårbar i dit lederskab – vær alligevel ærlig og oprigtig
- De store tanker som de største ledere har tænkt kan let skydes ned af omgivelserne – tænk stort alligevel
- Folk går i praksis efter egen vinding, men signalerer at de går efter fælles mål – kæmp alligevel for de fælles mål
- Selvom du bruger år på at realisere dine visioner, kan nogle ødelægge dem den næste dag – forfølg alligevel dine visioner
- Dine medarbejdere har virkelig brug for støtte og hjælp, men de angriber dig måske, hvis du støtter og hjælper dem – støt og hjælp dem alligevel
- Giv organisationen det bedste du har, og den vil være efter dig – giv alligevel organisationen det bedste du har
Lederskabet er fuld af paradokser, sørg for at det ikke er dem, der styrer dit lederskab og kulturen i din organisation!