STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYTOM
Colea logo
Dynamikken mellem ledelse og medarbejdere

People who do not take risks generally make about two big mistakes a year. People who do take risks generally make about two big mistakes a year.” (Peter Drücker)

Organisationskulturer består, som andre kulturer af flere forskellige dynamikker og heraf er en af de væsentligste dynamikken mellem ledelse og medarbejdere.

Jeg har selv i mange år arbejdet med en virksomhed i transportbranchen, hvor titler ikke havde nogen betydning og hvor kulturen var bygget op omkring en evne til at skulle bistå med at finde løsninger, når ferskvarer gerne skulle nå kunden hurtigst muligt ude i Europa og med chauffører af mange forskellige nationaliteter.

Tonen kunne til tider være meget skarp og direkte for det var nødvendigt, når der ofte skulle træffes hurtige beslutninger med store økonomiske konsekvenser til følge.

Når jeg bevægede mig rundt i organisationen, oplevede jeg virkelig, at alle var lige, selvom nogle naturligt stod med det endelige ansvar.

Samtidig var det helt klart, at virksomheden, fordi ansvaret ikke blot var placeret hos et fåtal, besad en utrolig stor dynamik og handlekraft.

Omvendt har jeg arbejdet i og med organisationer, ofte de større, hvor der eksisterer et meget klart hierarki, med et mere formelt skel mellem ledelse og medarbejdere i forhold til hvem der træffer de givne beslutninger.

Det er vel logik for burhøns, at denne manglende ret til selvstændig beslutningstagning har en enorm betydning for den, nedsatte eller manglende, handlekraft sådanne kulturer er kendetegnet ved.

Jeg er nødt til her at indskyde, at dynamikken mellem ledelse og medarbejdere selvfølgelig kan svinge fra afdeling til afdeling (og fra lokation til lokation), og oftest er bestemt ved den respektive leders personlighed.

Et afgørende element for dynamikken mellem ledelse og medarbejdere er den grad af psykologisk tryghed som er til stede i organisationen, dvs. om der eksisterer et klima bestående af respekt, tillid og åbenhed, hvor det er tilladt for medarbejderne at udtrykke deres tvivl og komme med forslag uden at de skal frygte repressalier.

Hvordan er dynamikken mellem ledelse og medarbejdere og den psykologiske tryghed i din organisation?
 
Michael Jensen er en af landet førende kapaciteter når det handler om udvikling af organisationskultur og vi tilbyder med ekspertbistand  at afdække og udvikle jeres organisationskultur, således at jeres organisation udvikles på en bæredygtig måde i den rigtige retning.

Vi arbejder med afsæt i internationalt anerkendte tilgange og med en altid opdateret viden inden for området.

Kontakt direktør Michael Jensen på 408 407 92 eller mj@colea.dk for en uforpligtende indledende dialog.