Strategi og design
“Systems thinking is a discipline for seeing wholes. It is a framework for seeing interrelationship rather than things, for seeing patterns of change rather than static snapshots”
Pete Senge
Hvad har strategi og design med hinanden at gøre, tænker du måske!?
En hel masse kan jeg berette!
I organisatorisk forstand skal du forstå design som den røde tråd, der løber mellem alle de forskellige organisatoriske lag, og som skal være ubrudt for at slutproduktet møder kunden på den rigtige måde.
Design kommer på denne måde til at handle om at forstå de mønstre du og din organisation agerer i.
Både dem, der virker og dem, der ikke virker og som du selvfølgelig til stadighed optimerer på.
Den rigtige måde at arbejde med strategisk design, er at starte med de dele af organisationen, der fungerer bedst og så få resten af organisationen til at centrere om at virke i forhold til disse elementer.
På denne mådevil organisationen gradvist blive styrket.
Det bedste resultat opnås når du har fokus på tre elementer:
1. Hvorfor: Hvad er formålet og hvad vil vi gerne opnå med vores design?
2. Hvordan: Hvordan designer vi, dvs. hvordan skruer vi vores processer sammen?
3. Hvad: Hvad er det vi designer, dvs. hvilke typer af produkter eller ydelser er det vi designer?
Det er vigtigt at indskyde, at de organisationer, der lykkes og får succes med deres design, som f.eks. Apple, lader et holistisk syn på design gennemstrømme hele deres kultur.
Kig din organisations design i gennem ud fra denne filosofi og jeg er sikker på, at I vil nå nye højder.