STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYT
Det du gi’r er det du får.”
Gl. ordsprog
 
For noget tid siden havde jeg en særdeles intens diskussion med en leder i en privat virksomhed. Han var utilfreds med det han så som total mangel på loyalitet hos sine medarbejdere.

Da jeg for at udforske problemet lidt nærmere spurgte ham: ”Hvilken loyalitet viser du selv dine medarbejdere”?, vendte han nærmest det hvide ud af øjnene og gav udtryk for, at han betalte jo deres løn, så det måtte være nok.

Derefter havde vi en lang, og til tider ophedet diskussion om loyalitet og gensidig forpligtelse og afhængighed i organisationer.
 
Jeg ved ikke om vi var helt enige da vi senere gik hvert til sit, men jeg tror han forstod, at vi ikke kan forvente loyalitet, af folk som vi ikke er parate til selv at vise loyalitet.
 
Jeg kom efterfølgende til at tænke over at det måske er et problem andre steder og derfor kommer her et par ord om, hvad ledere kan gøre for at øge medarbejdernes loyalitet:
 
  1. Udvis integritet—gør det du siger og sig det du gør
  2. Tal aldrig dårligt om dine medarbejdere, hverken internt eller eksternt
  3. Mind så ofte det er muligt, dine medarbejdere om hvor betydningsfulde de er for virksomheden
  4. Anerkend dine medarbejdere ved den mindste lejlighed
  5. Smil til alle du møder på din vej gennem virksomheden
  6. Skab aldrig syndebukke
  7. Vis opmærksomhed og oprigtig interesse i dine medarbejdes liv og velbefindende
  8. Vær ærlig og oprigtig i alle relationer
  9. Sørg for, at alle medarbejdere føler sig velinformerede
  10. Forsvar dine medarbejde, hvis de bliver angrebet udefra
Overhold disse ti regler og du vil sikre at du har loyale medarbejdere hele vejen.