STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYTOM
Colea logo
Strategiske nøglespørgsmål
 

70 % af alle strategier bliver aldrig ført ud i livet”
Randy Ottinger
 
Jeg har gennem årene, gang på gang, undret mig over, hvordan det kan være, at når der bruges så mange ressourcer på at udvikle strategier rundt om på kloden, hvordan det så kan være, at kun en relativ lille del af dem bliver ført ud i livet?
 
De bortforklaringer og undskyldninger jeg har hørt gennem årene har været mange og opfindsomme, men jeg tror for en stor hovedpart, at det skyldes, at selve strategiprocessen har været for overordnet, for ”forkromet” og ikke evnet at besvare nogle klare og præcise nøglespørgsmål.
 
Det får så den konsekvens, at den efterfølgende strategi ikke er formuleret så den sætter et klart og skarpt fokus på, hvordan hverdagen skal forme sig, men ligesom bliver noget, der forløber oven over og ved siden af denne—men det er udtryk for en forkert opfattelse af hvad det er en strategi skal bidrage med: Nemlig et klart og skarpt fokus i hverdagen og ikke en diffus drøm om en fjern fremtid.
 
Du ønsker selvfølgelig ikke at falde i fælden, og derfor foreslår jeg at du lader strategiformuleringen munde ud i en klar beskrivelse af:
   
Dette er efter min erfaring med til at sikre, at strategien skaber fokus på centrale og dermed også kritiske områder for organisationens succes.

Med disse nøglespørgsmål som centrale omdrejningspunkter sikrer du samtidig, at jeres strategi kommer til at have fokus på få, væsentlige ting—om noget et krav til enhver strategi.
 
Hvis du derefter udmønter strategien i få handlingsplaner som retter sig mod styrkelse og udnyttelse af organisationen målrettet disse drivere og de muligheder de indebærer, så vil din organisatione opleve en vækst, som markant overgår andre spillere i branchen.
 
Så lad strategien være klar og velformuleret omkring besvarelsen af få nøglespørgsmål og i vil opleve, at den også bliver ført ud i livet—med succes!

Hvor vil Du sætte ind?