Implementering; ambition versus realisme
“
It is fine to aim high if we have developed the ability to acomplish our aims, but there is no use aming unless our gun is loaded.”
William Ross
En diskussion jeg ofte gennem årene er stødt på i forbindelse med strategi og implementering, går på afvejningen mellem at have tilstrækkelig ambitiøse mål på den ene side og så realismen i at kunne nå dem på den anden.
Der findes flittige og ihærdige fortalere for begge dele, men jeg ved, at mange organisationer mister overblikket når de først skal opstille deres mål og derefter nå dem.
Personligt har jeg erfaret, at det forud for organisationens målsætninger er væsentligt at skaffe sig et klart og ærligt billede af organisationens nuværende evne til at implementere - altså; hvor stor en andel af vores planlagte handlinger får vi rent faktisk udført til tiden.
Organisationens såkaldte
eksekveringsgrad kan på denne simple måde tages som det kvantitative udtryk for evnen til at eksekvere.
Men det er nødvendigt også kvalitativt at vurdere, hvor
eksekveringsparat organisationen er.
Ting, der bør overvejes i denne forbindelse, før målsætning og strategi, er bl.a.:
- Hvor gode er vi til at gå fra, at en udfordring opstår/erkendes til der er truffet en beslutning om, hvordan vi løser den?
- Understøtter vores systemer den adfærd vi ønsker og er de med til at fremme vores evne til at implementere eller modarbejder de den? (”systemer” må gerne vurderes lidt bredt)
- Hvor i organisationen har vi flaskehalse?
- Hvor i organisationen har vi tidsrøvere - menneskelige eller andet, der tager unødig tid og fokus?
- Har vi et lederteam og en lederstil, der understøtter effektiv implementering?
- Har vi de rigtige medarbejdere på alle pladser eller bør vi omplacere/udskifte?
- Hvilke af vores organisatoriske ressourcer/kompetencer, formår vi rent faktisk at omsætte i praksis?
- Understøtter vores kultur det, vi gerne vil?
- Hvor effektiv eller god er vores interne kommunikation?
- Understøtter organisationens struktur effektiv implementering?
Det er en rigtig god idé fra tid til anden at underkaste organisationen et serviceeftersyn på ovennævnte områder og på denne måde styrke eksekveringsevnen.
Hvor gode er I til at eksekvere, og hvor kunne I have brug for at forbedre jer?