Visioner og adfærd
“You can change your world by changing your words… Remember, death and life are in the power of the tongue”
Joel Osteen
Jeg har gennem årene været med til at udvikle og revitalisere et utal af visioner i forskellige organisationer.
I begyndelsen af mit leder-/konsulentliv mere ukritisk.
Med årene med en stadig mere kritisk vinkel.
Som en medarbejder engang bemærkede tørt, da hun så visionen: ”Det ser da meget godt ud, men hvilken virksomhed kunne ikke have præcist den samme vision”?
Og jeg må desværre tilstå, at jeg er delvist enig med hende, specielt fordi mange visioner ligner hinanden med deres udtryk om at være størst, bedst eller markedsledende.
Men hvis alle visioner udtrykker stort set det samme håb, den samme drøm og kun én virksomhed i hver branche kan være størst, bedst eller markedsledende, så er det klart, at visionen i sig selv ikke gør arbejdet.
Derfor er det vigtigt, at vi holder os for øje præcist, hvad det er vi ønsker at bruge vores vision til—om noget!
Er vi ikke helt klare omkring dette, gør vi i virkeligheden os selv den bedste tjeneste ved helt at undlade visionen, med mindre vi er nystartede iværksættere.
Jeg vælger altså at se visionen som et internt kommunikationsredskab—et redskab, der kan medvirke til at skubbe de ansattes fokus og adfærd i en bestemt retning.
Lad f.eks. ”størst”, ”bedst” eller ”markedsledende” følge op af en forklaring på: Til hvad?
Her er det ekstremt vigtigt at vi kommunikerer i form af ønsket adfærd.
Beskriv meget præcist, hvad det er, der afspejler det fokus og den adfærd I gerne ser organisationen være præget af—gerne et eller to områder hvor I skal være excellente, f.eks. kundetilfredshed eller fleksibilitet.
Ikke bare i form af f.eks. ”vi skal være kundens bedste hjælpere”. Nej vi skal helt ned og beskrive, hvilket adfærd det præcist er ,vi ønsker.
Nærmest som var det filmet.
Hvor gode er I til at transformere jeres vision til konkret adfærd?