Lytning handler om læring
“The biggest problem with communication is we don’t listen to understand”
Citat fra Internettet, Stephen Covey m. fl.
En af de mest sejlivede myter, som jeg gennem årene har forsøgt at aflive, er at god lytning handler om at forstå.
Stik imod citatets påstand er jeg overbevist om, at et af de største problemer i kommunikationen er, at vi søger at forstå det den anden siger!
Det kan lyde lidt underligt, men lad mig prøve at forklare, hvorfor jeg har dette synspunkt.
For det første peger forståelse bagud: Det der tit sker i samtalen er, at du siger noget til mig, og mens du taler, bladrer jeg ligesom i min hukommelse for at matche, det du siger, med noget jeg allerede ved eller har oplevet.
Når dette match opstår, så tænder lampen med ”forstået” og jeg kan mentalt slappe af; nu ved jeg jo, hvad det er du siger.
Men dette viser også, at forståelse dybest set ikke bringer andet ind i samtalen end, at jeg ikke behøver at gøre mig mere ulejlighed i forhold til at sætte mig dybere ind i, hvad du mener.
Men det viser også at ”forståelse” stik imod, hvad vi går rundt og tror til dagligt, lukker kommunikationen ned.
Hvad nu, hvis vi i stedet for at søge forståelse i dialogen gik efter at lære noget nyt, og dermed skubbede en form for interesse, undren eller nysgerrighed ind i vores lytning?
Ville det så ikke være sådan, at vi, når vi gik fra en samtale ville have en enkel indikator på om den havde været værdiskabende—nemlig om vi havde lært noget nyt eller ej?
Som den franske filosof René Descartes (1596 - 1650) en gang sagde: ”forskellen på den vise og tåben er, at den sidste alt for hurtigt forstår, og dermed stopper videre undersøgelser af sagen”.
Så, hvis du virkelig ønsker at skabe værdi i dine dialoger, skal du snarere søge læring end forståelse.
Prøv helt bevidst at sige til dig selv i udvalgte dialoger, at nu vil du ikke bare lytte men også lære noget af den anden, og du vil mærke et magisk skifte i din lytning.