Biller og organisationskultur
“Sproget er for mennesket,
hvad buret er for fuglen”
Ludwig Wittgenstein
Qua min uddannelse har emnet organisationskultur altid haft min store interesse, og i den forbindelse vil jeg gerne bringe en lille allegori—med en væsentlig pointe til sidst:
Forestil dig en situation, hvor der bliver udleveret en tændstikæske til samtlige ansatte i organisationen - vi kunne jo for sjov lege, at det var af en udefra kommende konsulent, som for øvrigt også havde sin egen æske.
Alle bliver bedt om at lægge en genstand efter eget valg i tændstikæsken - de må ikke sige til nogen, hvad de lægger i den eller vise indholdet til andre.
Uden på æsken bliver de bedt om at skrive “min bille”.
“Billen” skal opfattes som en genstand, der skal passes meget på og den enkelte opfordres til at have “billen” med sig over alt og tale med den så ofte som muligt.
Det næste halve år skal alle jævnligt se til deres “bille” og selvfølgelig vil snakken brede sig i organisationen - med tiden breder der sig også en vis nysgerrighed efter at kigge i hinandens æsker.
Konsulenten sørger for, at der jævnligt refereres til “billerne”, ved at stille spørgsmål til, hvordan det går med dem osv. Med tiden begynder folk ligefrem at fortælle historier om deres biller.
Efter det halve år må folk åbenbare indholdet i deres æsker, og det viser sig, at stort set alle æsker har indhold af forskellig art - konsulentens æske er oven i købet tom.
Hvad kan vi lære af denne historie?
At vi kan tale om ting, også i organisationer, uden at have et fælles begrebsligt indhold; selvom alle havde “billen” i æsken så var det ordet “bille” refererede til, noget forskelligt - nogen kan oven i købet tale med, uden at have et begrebsligt indhold over hovedet (konsulentens æske var tom).
Om vi har fælles begreber eller ej, har uden tvivl stor indflydelse på vores evne til at fungere sammen i organisationen og derfor er det utrolig vigtigt, at vi ind imellem gør os den ulejlighed at tjekke indholdet i hinandens ”æsker”.
”Billen” kan f.eks. være vores verdensbillede, vores værdier, opfattelsen af, hvad der er vores kernekompetencer, opfattelse af kunder, markedssituation osv.
Har I de samme ”biller” i ”æsken” i din organisation?