STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYTOM
Colea logo
Den enkle strategi vinder


”Great companies do not focus principally on what to do to become great; they focus equally on what not to do and what to stop doing” Jim Collins
 
Jeg har gennem årene efter hånden været med til at udvikle hundredvis af strategier i forskellige typer af virksomheder og altid har udfordringen været den samme, når virksom-heden efter analysefasen og definering af målsætning skal formulere hvilken strategi, der skal til for at nå målene:
 
Hvordan vælger vi den rette strategi, og hvordan gør vi den klar og håndgribelig?
 
Først gælder der selvfølgelig de klassiske temaer, som f.eks. at målene skal være få og i sig selv klare (SMARTE f.eks.) og være udtryk for en passende blanding af realisme og ambition.
 
Dernæst er det en stor hjælp at overveje følgende tre spørgsmål:
  1. Hvad kan vi være de bedste i verden til, og hvad kan vi ikke være de bedste til?
  2. Hvilken enkeltfaktor ville, hvis vi kunne maksimere den, have den største positive indflydelse på vores bundlinje (hvordan tjener vi vores penge bedst)?
  3. Hvad er vi mest begejstrede for?
Fællesmængden af svarene på disse tre spørgsmål giver et kraftigt fingerpeg om, både hvad organisationen skal gøre, og hvad den ikke skal gøre.
 
Det lyder helt sikkert nemmere end det er gjort, men jeg er over årene blevet stadig mere overbevist om, at dette enkle værktøj gør organisationens strategiformulering operationelt mere håndgribelig. Derfor er den også efterfølgende nemmere at omsætte i handlinger, samtidig med, at den gør, at der skæres ind til organisationens kerne således, at organisationens styrker fremmes samtidig med, at dens svagheder eksponeres mindre.
 
Så, gør strategien klar og håndgribelig og øg sandsynligheden for at den bliver virkelighed!