STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYTOM
Loyalitetens dilemmaer
 

Respekt fortjener man. Ærlighed er værdsat. Man vinder tillid. Loyalitet returneres.”
Ukendt

 
 
Tilbage i starten af  00’erne var jeg ledende konsulent i en landsdækkende kursusvirksomhed.
 
Her høstede jeg en dyr erfaring omkring loyalitetens dilemma.
 
Lad mig kort indskyde, at jeg anser ydmyghed, resultatorientering, tillid og loyalitet for at være de fire væsentligste lederegenskaber på tværs af alle niveauer og organisationer.
 
Tilbage til historien, så havde jeg aftalt et projekt med en kunde. Til dette projekt skulle der ansættes en ny projektleder, og da min ledelse var meget langsom i optrækket, endte jeg med at ansætte den jeg kunne få om end, jeg personligt havde min tvivl om han købte ind på det JEG havde solgt til kunden.—Loyalitetskonflikt nr. 1
 
Der gik da heller ikke lang tid før jeg fornemmede at projektet fulgte et spor, som ikke harmonerede med det aftalte med kunden.
 
Jeg tog ved flere lejligheder dette op med projektlederen, som ganske enkelt ikke lyttede, men fulgte sin egen virkelighed.
 
Dette betød selvfølgelig, at jeg tog det op med min chef, hvilket ikke nyttede noget—Loyalitetskonflikt nr. 2.
 
Det hele kulminerede da jeg blev kaldt til møde med kunden , som foreholdt mig, at de ikke mente, at især projektlederen levede op til deres forventninger, hvilket jeg følte mig forpligtet til at give dem ret i—Loyalitetskonflikt nr. 3.
 
Da dette kom min virksomhed for orde og især gruppen omkring projektet gik de til min chef og beklagede sig over min manglende loyalitet over for dem som kollegaer—Loyalitetskonflikt nr. 4.
 
Min erfaring fra den gang er for det første, at når jeg er i tvivl om en ansættelse, så er jeg ikke i tvivl og har holdt fast i dette lige siden.
 
For det andet, at loyalitetsforhold skal tages meget alvorligt, og at hvis nogen bryder en klar aftale, så er det vigtigt at kommunikere med det samme, hvilken betydning du opfatter dette får, og hvor du må placere din loyalitet af hensyn til dine øvrige forpligtelser.
 
Loyalitet er et nøgleelement i alle forhold af livet, og det er en af de værste ting vi kan give køb på, og derfor ekstra vigtigt, at vi holder en skarp kurs her.
 
Hvilke loyalitetsdilemmaer har du befundet dig i?