10/90 reglen—opgaveplanlægning
”Du skal have en god plan for alt”
Napoleon Bonaparte
Det har tit overrasket mig at opleve, hvordan selv meget kompetente personer griber deres opgaveløsning nærmest hoved- og planløst an og dermed spilde en masse tid og energi.
Hvis vi i stedet brugte blot få minutter FØR vi går til vores opgaver på at planlægge dem vil vi i stedet opleve at vi sparer en masse tid SAMTIDIG med at selve opgaveløsningen bliver bedre og mere fokuseret.
Her er en god model for opgaveplanlægning:
1. Beskriv endemålet så klart og entydigt som muligt
2. Lav en brainstorm på alle de ting, der skal til for at løse opgaven—evt. ved brug af mind map (der er i dag flere gode værktøjer tilgængelige via Internettet, selv anvender jeg et, der hedder ”Freemind”) - vær så detaljeret som overhovedet muligt
3. Prioriter de oplistede opgaver efter a) vigtighed og/eller b) naturlig kronologisk orden så du har en klar plan
4. Planlæg derefter opgavestarten i kalenderen eller det planlægningssystem du anvender
5. Før du går til opgaven er det vigtigt at få ryddet dig skrivebord og finde de ting frem du skal bruge —så du kan arbejde fokuseret, når du går i gang
6. Gå til opgaven på det planlagte tidspunkt
7. Evaluer løbende din egen indsats og din prioriteringsliste—juster evt. under vejs
Brug 10 minutter på at planlægge dine opgaver og spar 90 minutter, eller mere, i selve udførelsen!