STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYT
Selvledelse - fra teori til praksis
 
”Fald syv gange, rejs dig otte”
Japansk ordsprog

 
Jeg har flere gange oplevet at være til et foredrag, på et kursus eller have læst noget, som har givet mig ønsket om at gøre noget nyt eller bare at gøre noget på en (lidt) anden måde—desværre er det ofte blevet ved de gode intentioner!
 
Dette har fået mig til at udvikle en 7 trins model for mig selv, som gør, at jeg, om ikke altid, så i hvert fald oftere, kommer i mål med de gode intentioner.
 
Modellen ser sådan her ud:
  1. Tegn først og beskriv dernæst målet, dvs. hvad det er vi gerne vil gøre anderledes og hvordan, samt hvad skal det føre til (når vi gør det begynder vi automatisk at tiltrække de ting der får ønsket til at gå i opfyldelse)
  2. Beskriv gevinsten ved den nye adfærd (dette udløser endorfiner og skaber dermed også lysten til at få flere endorfinudløsninger)
  3. Beskriv så detaljeret som muligt den nye adfærd (det gør det nemmere at udvikle den nye vane)
  4. Visualiser dig selv udføre din nye adfærd (dette medvirker til at opbygge det til en vane)
  5. Sæt en deadline for at begynde og udbyg den med en fast dags-/tidsplan (dette øget sandsynligheden for, at vi kommer i gang og holder fast)
  6. Gå i gang til den fastsatte deadline (dette gør selvfølgelig både, at vi overhovedet kommer i gang, men det giver også en selvtilfredsstillelse og dermed endorfinudløsning som giver os lyst til at gøre mere)
  7. Evaluer og juster løbende på adfærd og plan—helst på ugentlig basis (den bedste udvikling sker når vi har størst fokus på at give os selv positivt feedback og når vi fokuserer på det udbytte, vi får af den ændrede adfærd)
Hvis du ønsker du at ændre noget i din adfærd, så kan jeg kun anbefale,at du følge overstående model—jeg er sikker på, at den gør at du langt oftere vil nå dine udviklingsmål!