STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYT
When the well's dry, we know the worth of water
Benjamin Franklin
 
I den søde lille fortælling ”Hvem har flyttet min ost?” møder vi pointen om, at det er mens vi er på toppen, vi skal afsøge markedet for nye muligheder.
 
Men over årene har jeg med jævne mellemrum oplevet, at virksomheder mister en nøgleleverandør eller deres største kunde—og pludselig står med et gabende tomrum og store udfordringer, fordi man ikke er parat til at håndtere en sådan udfordring.
 
Vi kan ikke gardere os mod at noget helt uforudset sker, hvilket det seneste 1,5 år har vist, så det eneste vi kan gøre er at gøre os selv klar til at håndtere en sådan situation.
 
Det handler altså om at styrke sit strategiske og, i denne forbindelse især, taktiske beredskab.
 
En god metode til netop dette er den følgende:
 
  1. Beskriv de værst tænkelige scenarier I kan komme ud for.
  2. Tag et par med som I anser for absolut usandsynlige—det er ofte dem, der bliver virkelighed.
  3. Beskriv hvilke tegn, der  vil være på at scenariet er ved at opstå.
  4. Overvej, beskriv og prioriter jeres modtræk, som evt. kan forebygge at skrækscenariet bliver en realitet—lav en plan.
  5. Overvej beskriv og prioriter, hvad I vil gøre hvis scenariet bliver en realitet
 
Denne øvelse har vist sig i praksis at styrke virksomheders taktiske beredskab markant.
 
Samtidig er det en styrke, på forhånd at have lavet en plan, man kan tage ned fra hylden, i stedet for at blive taget på sengen. Så opfordringen kan kun være at komme i gang inden scenariet opstår!