STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYT
The bulshitter doesn’t pay any attention to the truth at all.
By virtue of this bullshit is a greater enemy of the truth than lies are!

Harry G. Frankfurt

Noget af det værste, der kan overgå en organisation er, at den forfalder til bullshit!

Det der kendetegner bullshit-organisationer er, at de
  1. Lever i et urealistisk selvbillede som ingen tør udfordre og alle bekræfter hinanden i—et af de oftest sete eksempler er at overvurderer os selv i forhold til kunder og konkurrenter.Bemærk, at bullshitten ikke består i, at selvbilledet er forløjet, men i, at man overhovedet ikke interesser sig for om det hænger sammen med virkeligheden.
  2. Når organisationen prøver at give omgivelserne et indtryk af at den er en anden og er et andet sted end den virkelig er. Her består bullshitten i, at organisationens ledelse og ansatte i formidler det urealistiske selvbillede videre til omgivelserne og uden egentlig interesse for hvad de måtte opleve når de gradvist oplever, hvad organisationen virkelig står for. Effekten? Kortvarige kunderelationer og udvanding af organisationens omdømme.
  3. Når kommunikationen i organisationen er overfladisk og undgår at berøre ubehagelige emner.Konsekvensen er, at organisationen ikke udvikler sig og at den ikke får luget ud i fejl og ineffektive arbejdsgange—altså på sigt blive urentabel.
Hvordan undgår vi så, at vores organisationer ender som bullshit-organisationer?
 
Det kræver helt givet både mod og viljestyrke at undgå og gøre op med bullshit i organisationen.
 
Først og fremmest bør ledelsen være opmærksom på, hvor bullhit dominerer og italesætte, de nævnte tre punkter og hvorfor bullshit i sidste ende kan forårsage organisationens død, men når vi sætter ind vil vi også opleve, at organisationen trives og udvikles på en sund måde.